KIZ
GİBİ DAVRAN
Konular: Toplumsal
cinsiyet eşitliği,Ayrımcılık
Yaş: 10-18
Süre: 60 dakika
Amacı: Toplum
tarafından kalıplaşmış normların nasıl ayrımcılık yarattığının sergilenmesi ve
toplumsal cinsiyet eşitliğinin tartışılması
Hazırlık:
· Konu
ile ilgili olan videonun izlenmesi.
·
Katılıyorum/Bilmiyorum/Olabilir/Katılmıyorum
seçeneklerinin yer aldığı en az 10 maddeden oluşan formlar.
·
Dramanın
kısaca anlatılması.
·
Bir
kutu ya da torba içerisinde yer alan ifadeler.
Etkinlikte
Kullanılacak İfade Örnekleri
Ø
Kızlar
zayıf, erkekler güçlüdür.
Ø
Yalnızca
erkekler futbol oynar.
Ø
Kız
çocukları yalnızca bebek ve kuklalarla oynar.
Ø
Kızlar
süslüdür.
Ø
Erkekler
daha iyi dövüşür.
Ø
Erkek
çocuklar kötü söz söyleyebilir ama kızlar söyleyemez.
Ø
Kızlar
annelerine, erkekler babalarına yardım eder.
Ø
Kızlar
ağlayabilir, erkekler ağlayamaz.
Ø
Kızlar
geceleri dışarı çıkmaz,erkekler geç saatlere kadar dışarıda olabilir.
Ø
Kız
gibi konuşma.
Ø
Erkek
çocuklar kızlardan daha tembeldir.
Ø
Kızlar
daha iyi yalan söyler.
Ø
Erkek
çocuk olmaktansa kız çocuk olmak iyidir.
Ø
Kız
çocuk olmaktansa erkek çocuk olmak iyidir.
Ø
Kızlar
daha sözel meslekler, erkekler daha sayısal meslekler seçer.
Ø
Erkekler
pembe giymez.
Not:
bu ifadeleri çoğaltabilirsiniz.
Yönergeler
1.KISIM: Etkinliğimize
daha önceden belirlemiş olduğumuz videoyu izleterek başlayın. (https://www.youtube.com/watch?v=Qv_jwegGtvY) Videoyu
izledikten sonra video hakkındaki düşüncelerini,ne hissettirdiklerini sorup
tartışın. Böylece grubu konuya ısındırmış ve hazırlamış olursunuz.
2.KISIM: Bu bölümde daha
önceden hazırlamış olduğunuz formları dağıtın. Formlarda yer alan ifadelerden,
kendilerine uygun gelen katılıyorum/bilmiyorum/ olabilir/katılmıyorum
seçeneklerinden bir tanesini işaretlemelerini isteyin. En az 10 maddeden oluşan
bu formu bitirdiklerinde, her maddeyi okuyup ne işaretlediklerini,neden onu
seçtiklerini sorun. Daha sonra hiç bunlara benzer başka ifadeler ile karşılaşıp
karşılaşmadıklarını, kendilerinin böyle ifadeler kullanıp kullanmadıklarını ve
şuan da arkadaşlarının paylaştıkları karşısında fikrini değiştirip
değiştirmeyen var mı diye sorun.Daha sonra etkinliğin ikinci kısmının
değerlendirmesine geçin. Şu soruları yöneltebilirsiniz:
-Etkinlikte sizi
şaşırtan bir şey oldu mu?
-Bu ifadeler
hakkında daha önce düşündünüz mü?
-Kendinize bu
tip sorular sordunuz mu?
3.KISIM: Grubu en fazla 5
kişilik gruplara ayırın. Daha sonra önceden hazırlamış olduğunuz kutudaki veya
torbadaki ifadelerden birer tane her gruba çektirin. Her gruba 10-15 dakika
içerisinde bu ifade ile ilgili bir drama çalışması yapmalarını, ifade ile
ilgili bir mesaj içeren kısa bir oyun sergilemelerini isteyin. verilen sürenin
sonunda her grubun hazırlamış olduğu çalışmayı sergilemelerini isteyin. Ardından
izleyenlere, sergilenen çalışmanın neyi ifade etmek istediğini sorun. Sınıftaki
diğer görüşleri aldıktan sonra, drama çalışmasını yapan gruba aslında neyi
anlatmak istediklerini sorun. Her grup çalışmasını bitirdikten sonra üçüncü
kısmın değerlendirmesini ve özetini yapın kısaca.
Ana Değerlendirme
Tüm kısımlar
bittikten sonra etkinliklerde kısaca neler yaptığınızı kısaca toparlayın. Daha
sonra değerlendirme soruları ile etkinliği değerlendirin. Etkinliği
değerlendirmek için sınıf düzeyine uygunluğunu göz önüne alarak şu soruları
yöneltebilirsiniz:
-Bu ifadelerde
benzer olan özellik neydi? Başka böyle ifadeler biliyor musunuz?
-Etkinlik size ne
hissettirdi ve neyi düşündürdü?
-Kız ve erkek çocukların
nasıl olmaları,ne yapmaları beklendiği konusunda aklınıza başka fikirler
geliyor mu?
-Erkek/kız bu fikirlere
katılmayıp başka bir şey yapmak ya da olmak istediğinde ne olur? Siz hiç böyle
bir şey yaşadınız mı? Yaşayanlara nasıl davrandınız?
-Erkeklerin/kızların
daha bağımsız yaşamaları için neler yapılabilir?
Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar
- · Kızlar ve erkeklerin fiziksel açıdan farklı olmalarına rağmen eşit haklara sahip olduklarını ortaya çıkaracak ifadeler seçin.
- · Oyunlar için gruplara ayırırken cinsiyet dağılımına dikkat edin.
- · Verilen ifadeleri pekiştirecek yargılardan kaçının.
Ece Nur Öztürk
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder